el porvenir.

man växer nog aldrig upp. mognar, kanske, men man blir aldrig stor. eller? jag hoppas inte det i alla fall. och ju mer jag ser och lever desto mer troligt tycks det mig att så är fallet.

senaste igår fick jag frågan om vad jag ska bli. som om jag inte redan vore något. och det var med lätt hjärta jag svarade ”ingen aning, faktiskt”. vill jag någonsin veta det? vad jag ska bli? hur min punkt kommer att se ut?

leva nu. kan man egentligen göra något annat? man vet ingenting förutom att man en dag ska dö och så är det. och det är vingar, inte bojor. och tyglarna ska man släppa så fort man känner tyngden av dem i sina händer.

frågan är när man skålar i champagne nästa gång.

5 thoughts on “el porvenir.

  1. Jag växer, mognar och blir stor. Det finns ett tempo i allt. Mitt liv, mitt jag, har likt ett träd lager som läggs på från år till år. Ett lager är ett perspektiv. Insikt och visdom bygger nya lager. Det senaste lagret kommer alltid som en reaktion av det företrädande. Det är tempot som vi önskar växa i som sätter svårighetsgraden på livet. Vad som också gäller är att ett lager börjar förmultna om man förnekar dess natur eller existens, acceptans/förståelse gentemot ett lager är näring.

    Man kan lära sig bläddra genom lagren, skala av sig och komma närmare kärnan av sin natur.
    På så sätt kan vi komma att växa oss till olika stora träd. Min kärna ville alltid växa till något stort.
    (Man kan rent generellt säga att det är en kärna’s största önskan)

    Så detta har alltid varit en sten för mig, ‘VAD ska det bli av dig?’.
    Jag är också otroligt glad över att inte längre behöva välja överhuvudtaget.
    Hur kan det gå fel och på ett annat sätt än eventuellt rätt om jag i varje ‘nu’, ända sedan barnsben alltid strävat efter att växa?

    Lagret, insikten och perspektivet som hjälpt mig leva ett ångerfriare liv har gällt kontroll och förändring. Jag kan helt enkelt inte kontrollera min förändring.

    Det är lika svårt att förändra mig som det är att inte ändra mig. Krafterna tar ut varandra, men man kämpar tills man har hittat sin mittpunkt. Det måste få ta tid. Jag har lärt mig att slappna av, återvända, nu, nu, nu, nu.

    Som musiker med kännedom om takter och tempo så är råd gällande livets svårigheter följande: hitta och hamna i nuets flyt.

    Tillfälliga tillfredställelser när det finns tillfällen och långsiktiga ambitioner som vill en väl.

  2. När människan inser att livet består av många skiljetecken som aldrig blir en punkt förrän den sista sucken, nej, inte ens då: livet går vidare; människan lever fastän hon är fysiskt död. Kanske faller människan inte lika hårt när hon upptäcker att det som var inte alltid är eller består.

  3. Man blir ju det man blir, efter att man följer sitt hjärta och litar på sin magkänsla. Man blir en version av sig själv, som man säkert inte ens hade kunnat ana fanns inom en, på gott och på ont. Men mestadels gott. Men det känns onädigt att sätta en stämpel på vad man är eller vem man håller på att bli. Då har man helt plötsligt definierat något som i sin natur är odefinierbart. Det bästa är nog att bara vara, inte tänka så mycket på vad detta vara är.

    Och champagne, det ska vi dricka när vi träffas nästa gång, min älskade och saknade Hanna.

  4. Hej! Halkade in på din blogg. Och jag måste bara säga att jag letat efter en blogg som din. Någon som skriver från hjärtat. Om tankar och om djupa saker på ett vackert sätt. Jag snodde citatet ovanför, hoppas det är ok. För jag har verkligen tänkt ungefär de där tankarna själv, och det är verkligen så skönt när någon uttrycker i ord det man själv inte riktigt får fram i ord.
    Det är synd att det där magiska barntänket försvinner i takt med alla krav som ställs på en här och var när man växer upp. Men någonstans inom en finns ju det där barnet trots allt kvar, det gäller bara att försöka locka fram det lite oftare.
    /Elsa

Kommentera

