en rättighet.

jag älskar att lära mig nya saker av andra människor. och jag blir glad när jag upptäcker att jag är medveten om det precis när det händer – jag hör det och jag lär mig och jag tar in det – utan att behöva den där distansen för att få orden att sjunka in och verkligen lämna ett avtryck.

igår, i en mörk lokal med alldeles för hög musik, sa en nyfunnen vän till mig att  ‘vi har rätt att vara okunniga’. och det var en så ny vinkel, och så vackert! att det någonstans är en grundläggande rättighet som verkar ha försvunnit från vårt medvetande. Man har rätt att inte veta, att inte kunna, och att uttrycka sin okunnighet inför omvärlden utan att bli dömd eller förvisad.

en vacker tanke.

3 thoughts on “en rättighet.

  1. En hyllning till ignorans? Visst att det är enkelt att tro att det är frid och fröjd när man inte ser skiten framför sig men okunnighet borde inte accepteras när vi lever på ohållbara sätt som naturen tydligen lider av. Följden får bli att människor lider och först då kan ignoransen och okunnigheten botas.

  2. Jag kan ha skrivit det aningen kaxigt men det är för att jag tycker att det är ytterst viktigt med kunnighet bland samhällsintegrerade människor som lever på naturen och inte i jämsides med den. Det finns många som rättfärdigar deras förnekelse av faktumet genom att använda rationalitet med hänsyn till samhället’s bästa på kortsikt inte naturens bästa på långsikt.. Nu vet jag inte äns hur det var i det här fallet.. måste ha dragit lite egna slutsatser, nu har jag vädrat min åsikt iallafall

    1. Jag uppfattar att du har tolkat mitt inlägg som något som uppmuntrade ett okunnande som bidrar till och upprätthåller en ohållbar livsstil och levnadssätt angående naturresurserna, men det var inte alls det ämnet jag hade i tankarna när jag skrev. Jag är den första att uppmuntra lärande och utbildning, då jag tror att det är en av vägarna till långvarig lycka i livet. Att vara hungrig på att veta mer är en avundsvärd egenskap som bara berikar. Det jag menade var att själva icke-vetandet i sig inte är något som är fel, fult eller farligt. Man vet ingenting innan man har lärt sig det, man kan ingenting innan man vet. Att man inte föds färdig med alla världens kunskaper är bara en insikt, en förutsättning. Det är en helt annan sak att välja att inte lära sig saker för att med sin ignorans försvara ett gentemot naturen och andra människor destruktivt levnadssätt.

      Jag avsåg mer det vackra som ryms i ett par stora, förundrade ögon som inser hur mycket de inte har sett och hur mycket det finns att se.

Kommentera

