utåtriktat.

det är märkligt hur en dag kan vara så olika för olika människor, hur verkligheten kan uppfattas på helt skilda sätt, ses med ögon som trots sin identiska konstruktion inte alls verkar släppa igenom samma ljusvågor.

idag när jag cyklade på min hundraåriga cykel såg jag en tjej komma emot mig, småleende på trottoaren. det påverkade mig, och fick mig att le fastän jag inte vet av vilken anledning hon lyste sådär. lite längre fram cyklade jag förbi ett par som också precis måste ha mött henne, eftersom de gick på samma trottoar fast åt andra hållet. Jag sneglade på dem från sidan när jag cyklade förbi dem och såg att de, tyvärr, verkade skratta åt flickan som vore hon galen. eller kanske de inte kände varandra så väl utan försökte släta över den märkliga scen de nyss hade bevittnat. kanske var det ett slags överslagsbeteende. för det är ju inte så ofta eller så väl emottaget att le ensam eller utan uppenbar anledning. hur ofta har det hänt att någon har kunnat ha ett leende på läpparna en längre stund utan att ha fått frågan ”och vad ler du åt?”

påväg hem från fruktförsäljaren på torget mötte jag ännu en kille. han log också. smålog, liknade lite en av komikerna i ”little britain”. vad härligt för honom, var det första jag tänkte.

eller vad vet jag, kanske var de lite galna. är det bara galningar som ler?

och varför får i så fall inte vi alla vara med?

4 thoughts on “utåtriktat.

  1. Jag ler och bevisligen lite kocko i bollen. Men det är ju du också så då får du väl också le? Vad fan, är vi inte alla lite galna egentligen?

  2. Men vet du jag har också tänkt på det, skrev en uppsats om det när jag gick på gymnasiet. Om att le ute på stan, hur underbart det är. Jag tror ändå att de flesta reagerar som du gjorde, blir glada av det. Visst folk kan titta lite konstigt, men samtidigt är det en av grejerna som är lite roligt med det. Att här går jag och är glad, och så får ni väl tycka vad ni vill om det. Då blir jag nästan ännu gladare, av någon konstig anledning.

Kommentera

